sâmbătă, 8 iunie 2013

Delicios inestetism culinar (prajitura cu rubarba)

Rubarba






Prajitura cu rubarba


E sezonul rubarbei. 
În copilăria mea, auzisem de ea doar din cărți, n-o gustasem niciodată; am gustat-o aici, într-o tartă cumpărată, care nu mi-a plăcut : prea acidă.
Am aflat de la o prietenă că, în Ardeal, se folosește la acrit ciorba...


Eu o folosesc doar pentru o prăjitură : o retetă care îmi place, căci, pe cît de ușor de făcut, pe atît de gustoasă : se topește în gură si dispare rapid.
Intenția era să o împărtășesc aici, dar - din nefericire - aspectul din farfurie poate fi tolerat doar de cei care gustă și apoi iartă (estetica). De aceea am numit-o prăjitură de familie : nu e chiar genul cu care să te prezinți în fața oaspeților, la cine știe ce dineu cu fason.
Iată rețeta :

Ingrediente : 
(pentru 4 persoane)
Se obține o prăjitură cît pentru o formă de chec.

400 g de rubarbă
120 g de făină
90 g de unt
75 g de zahăr brun
85 g de zahăr pudră
2 ouă
50 ml lapte
4 g (=1/2 pliculet) de praf de copt
2 linguri de esență de rom sau de vanilie

Prepararea : 30 mn
Coacerea : 45 mn – termostat 160°C (foc potrivit)

Mod de preparare :

Cu o seară înainte sau dimineață : spălați tijele de rubarbă, curățați-le (ca pe morcovi, dar cu cuțitul de bucătărie, nu cu cel pentru legume) - începînd de sus; veți vedea că partea roșiatică și lemnoasă se desprinde singură, în fire lungi. Cînd tija este curată, taiați-o în bucățele de pînă la 1 cm.
Puneți rubarba-cuburi într-un castron și stropiți-o cu zahăr-tos.
Rezervați-o la frigider pînă după-amiază sau pînă a doua zi. În momentul preparării prăjiturii, scurgeți rubarba și aruncați sucul lăsat de ea în castron.

Încălziți cuptorul (foc mediu sau 160°C).
În forma de chec, puneți 75 g de zahăr brun și 40 g de unt.
Puneți-le la cuptor pînă ce untul se topește.
Scoateți apoi forma din cuptor și puneți în ea rubarba, peste amestecul de zahăr și unt topit.

Într-un vas pentru mixer, puneți :
- 50 g de unt și
- 85 g de zahăr pudră.
Amestecați foarte bine cu mixerul.

Adăugați :
- 120 g de făină,
- 2 ouă întregi,
- laptele,
- esența de vanilie sau de rom și
- 1/2 pliculeț de praf de copt.

Lucrați cu ingrediente la temperatura camerei.
Omogenizați bine, amestecînd cu mixerul.
Vărsați coca cremoasă, astfel obținută, peste rubarba din tava de chec.

Coaceți 45 min la foc potrivit (160°C).
Cînd este gata, scoateți tava din cuptor, lăsați prăjitura să se răcească 15-20 de minute, apoi răsturnați tava pe un platou lunguț, în așa fel încît rubarba de pe fundul tăvii de copt să devină partea de sus a prăjiturii pe platou.
În mod normal, prăjitura se detașează singură din formă.
Serviți cînd este abia călduță sau rece.


4 comentarii:

  1. Arata bine prajitura. Nu stiu ce gust are, nu am mancat niciodata, dar culoarea rubarbei este foarte imbietoare. De mult timp imi doresc sa prepar ceva cu rubarba; poate acum ma voi mobiliza!

    RăspundețiȘtergere
  2. Am uitat sa spun ca imi place foarte mult suportul pentru farfurie!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc, Gabriela. Suportul pentru farfurie este doar un set de masă provensal

      Ștergere
  3. It was good !!!

    MrRight

    RăspundețiȘtergere